Header Ads

Oh Umno! Ladang Fidlot Manjung dah siap tapi terbiar, RM6.7 juta hangus bodoh-bodoh je

WarkahDaily -- Kerja membazir duit rakyat takdak orang lain yang pakarnya melainkan Umno-BN yang berlagak konok hebat memerintah negeri dan negara. Dia la pandai buat pembangunan, pandai mengurus tadbir kerajaan tapi RM6.7 juta yang diperuntukkan untuk membangun infrastruktur projek Ladang Satelit Fidlot Nasional dah hangus bodoh-bodoh je.

Semuanya gara-gara 'kebodohan' pemimpin Umno-BN yang didakwa hebat memerintah. Kalau orang jenis macam ni diberi peluang lagi untuk menjaga amanah memerintah negara ini, tunggu la masa negara ni akan bangkrap.

Mereka buat tak kisah habis berapa juta pun sebabnya duit tu bukan mak bapak dia punya tapi rakyat juga yang papa kedana, terpaksa menanggung bebannya. Yang kena cukai sana-sini, rakyat jugak. Tapi yang duk perabis duit, pemimpin Umno-BN yang kaya-raya.

PAS Perak mahu kerajaan negeri bertanggungjawab dan menjawab kegagalan projek Ladang Satelit Fidlot Nasional di Gelung Pepuyu, Manjung yang masih belum beroperasi sehingga sekarang.

Timbalan Pesuruhjayanya, Ustaz Misbahul Munir Masduki berkata, dalam tinjauan ke tempat tersebut baru-baru ini mendapati tanah seluas 100 ekar di atas padang ragut telah terbiar walaupun seratus peratus siap dibina.

Katanya, menurut sumber, projek tersebut dimulakan sejak 4 tahun yang lalu di mana status tanah telah bertukar kepada taman kekal pengeluaran makanan.

Difahamkan Jabatan Pertanian telah membelanjakan RM6.7 juta untuk membangun infrastruktur seperti membina 2 kandang untuk muatan 600 ekor lembu pada sesuatu ketika, bekalan elektrik, pagar dan bekalan air.

Menurutnya, konon pesertanya dari kalangan orang-orang yang berkemampuan dari segi kewangan untuk membela lembu yang dibekalkan oleh Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC).

Tambahnya, bagaimanapun diberitakan pihak NFC sehingga sekarang tidak mampu untuk membekal lembu-lembu yang dijanjikan, maka tinggallah ladang dan kandang tersebut kosong manakala pengurus projek itu juga telah diberhentikan kerja.

“PAS Perak menyifatkan projek yang menelan belanja berjuta ringgit duit rakyat ini dibazirkan begitu sahaja. Kami mahu kerajaan negeri menjawab isu ini,” katanya.

Katanya, timbul juga persoalan kemungkinan projek itu ada kaitan dengan isu NFC yang melibatkan suami kepada Ketua Pergerakan Wanita Umno yang juga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

“Inilah contoh kerakusan dan salah urus tadbir pihak tertentu dengan melibatkan tanah kerajaan dan duit rakyat.

“PAS Perak mahu kerajaan negeri yang meluluskan tanah tersebut menjawab isu ini kepada rakyat, sekiranya berlaku penyelewengan atau amalan rasuah, tindakan sewajarnya hendaklah diambil,” ujarnya.

Sumber: Harakahdaily.net
Dikuasakan oleh Blogger.